Om du upptäcker ett fel eller en skada i din bostadsrätt eller i de gemensamma utrymmena, ska du göra en felanmälan till fastighetsförvaltaren. Det kan göras via e-post felanmälan@odendrift.se eller telefon 08 - 31 00 55 (kontorstid).
Det är viktigt att du beskriver problemet så noggrant som möjligt och anger var felet finns.
Stadgarnas §5 beskriver vilka områden som är föreningens ansvar och vilka som är bostadsrättsinnehavarens ansvar.
En vanlig fråga gäller stopp i avlopp. Bostadsrättsinnehavaren ansvarar för de ledningar som befinner sig inne i lägenheten och inte tjänar fler än en lägenhet. Dvs om stoppet är i de gemensamma stammarna är det föreningens ansvar, om det är i vattenlås eller anslutande ledningar är det bostadsrättsinnehavarens.
Du kan anmäla fel eller skada på alla delar av fastigheten till fastighetsförvaltaren. Reparationer inom de områden som bostadsrättsinnehavaren ansvarar för debiteras på avin för nästkommande månadsavgift.
Jourutryckning är till för akuta problem som inte kan vänta till nästa arbetsdag, exempelvis vattenläckor, strömavbrott eller andra allvarliga skador som kan orsaka stora problem om de inte åtgärdas omedelbart.
När ska du ringa jouren? Ring jouren endast vid akuta problem som inte kan vänta. Om du är osäker, kontakta föreningens styrelse eller fastighetsskötare för råd.
Kostnader för Jourutryckning: Om problemet som kräver jourutryckning är något som du som bostadsrättsinnehavare ansvarar för, kan du bli skyldig att betala kostnaden för jourutryckningen. Om problemet ligger inom föreningens ansvarsområde, står föreningen för kostnaden.